
راه اندازی موتور ژنراتور در هوای سرد
بطور طبیعی تمامی مواد شیمیایی در طبیعت دارای نقطه ذوب و انجماد ویژه ای هستند که در شرایط عادی تعریف شده اند. مثلا آب با سختی نرمال و در ارتفاع نزدیک سطح دریا در دمای زیر ۴ درجه سانتیگراد یخ می زند و در دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد جوش می آید، اما با تغییر برخی شرایط از قبیل فشار، ارتفاع، دمای محیط و … می توان این نقاط انجماد و جوش را تغییر داد. پس تا اینجا نتیجه میگیریم که از نظر ترمودینامیکی یا شیمیایی ( با افزودن مواد دیگر به ماده اولیه) می توان در نقاط انجماد و جوش برخی مایعات تغییراتی ایجاد کنیم. در این مقاله به بررسی نقاط انجماد سوخت هایی مثل گازوئیل ، گاز شهری و گاز مایع می پردازیم و اینکه چگونه می توان از یخ زدگی این سوخت های ارزشمند در مواقع اضطراری برای موتور ژنراتور ها استفاده کرد.
۱- گازوئیل یا همان Diesel Fuel :
- فرآورده ای نسبتا سنگین حاصل از نفت خام
- در برج تقطیر پس از نفت سفید است
- مایعی بی رنگ است که برای شناخت رنگ متمایل به قهوه ای به آن می دهند
- مخلوطی از هدروکربن های با ساختار مولکولی ۱۴ تا ۲۵ اتم کربن
- در موتور های پیستونی نسبت تراکم بالایی برای احتراق نیاز دارند
- چگالی بین ۰٫۸ تا ۰٫۸۷ kg/litr
- دمای انجماد استاندارد حدود ۸٫۱- درجه سانتیگراد (برای گازوئیل موجود در کشور بین ۵- تا ۸- می باشد)
۲- گاز طبیعی Natural Gas
- عمدتا از متان ، اتان، پروپان یا بوتان تشکیل شده است.
- چگالی بین ۰٫۵۵ تا ۰٫۶۵ بسته به خلوص آن
- پس از هیدروژن پاک ترین سوخت است.
- هر متر مکعب آن دارای ۸۶۰۰ kcal ارزش حرارتی است.
- در شرایط استاندارد ارزش هر متر مکعب گاز طبیعی با یک لیتر بنزین برابری می کند.
- بی رنگ ، بی بو می باشد که برای تشخیص نشتی به آن بو اضافه می کنند.
۳- گاز مایع یا Liquified Petrolume Gas
- مخلوطی از گازهای پروپان، بوتان، بوتیلن و پروپیلن است.
- از پالایش نفت خام حاصل می شود.
- بی رنگ ، بی بو می باشد که برای تشخیص نشتی به آن بو اضافه می کنند.
- دارای فشار بالا در مخازن
از نظر شرایط جغرافیایی و محیطی، موتورهای دیزل قدیمی هنگام استارت در دمای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد با ضعف های زیادی همراه هستند که دلیل عمده آن ماهیت سوخت گازوئیل در دمای پایین است، این مشکل در موتور های با تکنولوژی جدید از طریق پیش گرم اتوماتیک سیستم سوخت رسانی برطرف شده است. در ژنراتورهای با سوخت گاز مایع سیستم پیش گرم بصورت استاندارد تعبیه شده و در دماهای زیر صفر نیز هیچگونه خللی در استارت سرد بوجود نمی آید. علاوه بر آن در ژنراتورهای گازسوز با سوخت گاز طبیعی نیز چنانچه پایداری شبکه لوله کشی گاز شهری حفظ شود، مشکلی برای استارت سرد وجود ندارد با این حال به منظور بهبود عملکرد در این شرایط امکان اضافه کردن سیستم پیش گرم به مدار سوخت رسانی وجود دارد.